Lån Gry Jexens bog Kvinde kend din historie på dit bibliotek.

Kendte kvinder i historien

Gry Jexens nye bog Kvinde kend din historie sætter kendte kvinder op gennem historien under lup. Denne artikel inspirerer til at dykke dybere ned i disse bemærkelsesværdige kvinders liv i fagbøger og romaner.

Gry Jexen er nomineret til Læsernes Bogpris 2022 for Kvinde kend din historie | Litteratursiden

Sophie Brahe

Historisk roman om Tycho Brahes begavede lillesøster Sophia (1556-1643) og hendes dramatiske liv. Hun arbejder sammen med sin broder i observatoriet på Hven og bevæger sig utvungent blandt tidens betydeligste videnskabsmænd.
Lån Sophie Brahe på bibliotek.dk

Zahle: at vække sjælen

Birgitte Possings bog om Natalie Zahle (1827-1913) og hendes taktiske og personlige overvejelser ved grundlæggelsen af den første pigeskole i Norden i 1851.

Henny Tscherning

Sygeplejesagens pioner : Henny Tscherning 1853-1932. Om et liv mod tiden normer - først som sygeplejerske, 25 år senere som formand i det nystiftede Dansk Sygeplejeråd.
Lån Sygeplejesagens pioner: Henny Tscherning 1853-1932 på bibliotek.dk

Nielsine Nielsens erindringer: Danmarks første kvindelige læge

Erindringer fra Nielsine Nielsens (1850-1916) studietid 1874-1889 indtil hun nedsætter sig som læge i København.
Skal hjembestilles som fjernlån.

Jeg vilde frem!: Ungdoms-Oplevelser

Om Sophy A. Christensen - Danmarks første kvindelige møbelsnedker.
Lån bogen Jeg vilde frem! : Ungdoms-Oplevelser på bibliotek.dk

Den inderste kerne: en roman om Inge Lehmann

Lotte Kaa Andersen fortæller i romanform om forskeren Inge Lehmann og hendes opvækst. For læsere af biografiske og historiske romaner og slægtshistorier.

Frederikssund Bibliotekerne har bl.a. denne bog som læsekredssæt.

Ellen Hørup: kvinden, verdensborgeren og rebellen

Biografi om Ellen Hørup (1871-1953), der var Politikens første kvindelige udenrigskorrespondent og, som viljestærk kvinde i en mandsdomineret verden, en normbryder gennem hele sit liv. I bogen beskrives hendes begivenhedsrige liv fra barndom til død.

Kvinde i et verdenssamfund: erindringer

Erindringer fra den forhenværende ambassadørs liv delt mellem det udenrigs- og kvindepolitiske arbejde. Bl. a. har Bodil Begtrup arbejdet i Danske Kvinders Nationalråd, deltaget i FN's 1. generalforsamling samt været Danmarks ambassadør i Island, Schweiz, Østrig og Portugal.
Lån bogen Kvinde i et verdenssamfund : erindringer på bibliotek.dk

Carl & Marie: i kunst og i kærlighed

Gennem knapt 200 breve skildres kærlighedsforholdet mellem komponisten Carl Nielsen (1865-1931) og billedhuggeren Anne Marie Carl Nielsen (født Brodersen) (1863-1945), og konflikten mellem samliv og kunsteriske ambitioner.

Den danske pige : roman

Roman bygget over det danske kunstnerægtepar Gerda og Einar Wegeners skæbne. Som den første nogensinde fik han foretaget en kønsskifteoperation, i Dresden i 1920'erne, og blev forvandlet til Lili Elbe.

Det gamle grafiske værk om at være kvinde

Præsentation af den danske kunstner Dea Trier Mørchs (1941-2001) grafiske arbejder fra slutningen af 1960'erne til slutningen af 1970'erne.

Det nye grafiske værk om at være kvinde

Kundskabens frugt af Liv Strömquist (2015). Lad ikke mediet "tegneserie" spænde ben for, at du læser denne bog! Grafisk bog om kvinders seksualitet belyst gennem historisk gennemgang af synet på genitalier, orgasmer, menstruation, sprog og menneske/verdenssyn. Denne Liv Strômquist bog bør læses af alle der har rundet konfirmationsalderen.