Læser, giv grafiske romaner en chance

Grafiske romaner (graphic novels) møver sig frem og kræver mere hyldeplads på biblioteker og hos boghandlere, men mange holder sig tilbage fra at dykke ned i denne intellektuelle, æstetiske og underholdende litteraturgenre.

Grafiske romaner er mange ting. Herunder introducerer vi lidt nyklassikere og lidt personlige anbefalinger og lidt om genren. Klik og kik på beskrivelserne :)

Prøv at give genren en chance – det er tegnet – det er tegneserie - men det er noget helt andet end Garfield og Knold og Tot.

Den grafiske roman er en tegneseriegenre, der ofte fortæller personlige historier, og som bryder med de genre- og formattraditioner, der ellers prægede og definerede tegneserierne i det tyvende århundrede - nemlig humorstriben, spændingsalbummet, superheltehæftet, osv. Den grafiske roman viser ofte verden set ud af  "De Andres" øjne, kvindernes, flygtningenes, de homoseksuelles osv.

Genren henvender sig til både unge og voksne. Historierne er typisk længere og mere alvorlige end i en almindelig tegneserie. Emnet kan gå i alle retninger fra hverdagsliv til gru, og ofte vil du lære noget nyt om et emne, et sted eller et perspektiv på verden. Grafiske romaner kan passe dig, der kan lide den gode historie, men ikke har tid/lyst til at læse flere hundrede sider med tætskrevet tekst. Men de kan også passe til dig, der er en inkarneret læsehest!

Der er masser af fantastiske grafiske romaner, som vi ikke lige har i Frederikssund Kommune. Men det skal ikke stoppe dig! Vi kan forholdsvis hurtigt skaffe materialer fra andre biblioteker som f.eks. Jasons helt fantastiske "Vent lidt", hvor to drenges ubekymrede barndom får en brat afslutning. Du kan også selv søge og bestille på Bibliotek.dk.

Litteratursiden skriver også lidt om grafiske erindringer her: Grafiske erindringer | Litteratursiden