Pia S.: "Kære Corona-dagbog..."

Læs hvordan det er for Pia S., at arbejde hjemmefra. Normalt har hun base på Frederikssund og Jægerspris Bibliotek.

Status efter en uge derhjemme

I dag er det torsdag og det er nu en uge siden min sidste rigtige arbejdsdag.
Det er lidt underligt, sådan at sidde hjemme og forsøge at balancere arbejde, undervisning af to børn i 3. og 5. klasse, og samtidig forsøge at få en forholdsvis normal hverdag ud af det. Men vi prøver.

For vores vedkommende har vi prøvet det før, næsten. For et par år siden var vi på jordomrejse, hvor vi også selv skulle stå for undervisningen.
Det var selvfølgelig en selvvalgt pause fra hverdagen, men det sætter ens tålmodighed på en gevaldig prøve, når man bor 4 mennesker i en autocamper i 6 uger.
Så det at have hele sit hus, sin have, skoven mm. til sin rådighed er jo luksus ved siden af.
Vi har dog delt vores arbejdspladser op, så min mand, der har brug for ro til fx telefonmøder sidder på kontoret, og jeg har indtaget spisebordet sammen med børnene.

Vi møder alle til normal tid, både mand, børn og jeg. Det der struktur-noget, det er nok en arbejdsskade ;-)
Men vi vil gerne holde fri til normal tid, og børnene skal have fri om eftermiddagen til at være digitalt sociale, så de mødes med deres venner i spilverdenen.
Til gengæld får drengene lov at gå i skole i nattøj, hvis det er det, de har lyst til - og det har de. Det har jeg selv valgt at skåne jer for :-)

Vi har opdaget en lidt hyggelig ting, nemlig DR’s morgensang.
Den skole drengene går på har morgensang, så det fortsætter vi med. I dag sang vi bl.a. “Nu titte til hinanden”, og jeg kunne sende en kærlig tanke til min musiklærer fra folkeskolen. Inger Margrethe insisterede på, at den gamle danske sangskat skulle kunnes udenad.

I dag har børnene deltaget i zoo’s online-undervisning (lidt besværligt, for teknikken drillede ret meget), men ellers har vi faktisk valgt, at de kun skal lave de opgaver, deres lærere tildeler dem på intra.
Lærerne arbejder jo også stadigvæk, og det bliver simpelthen for meget, hvis vi forsøger at følge samtlige portaler og fora for at få beskæftiget børnene.

Min arbejdsdag bruges på at svare mails, at holde kontakt med de lærere jeg arbejder sammen med, men også på at få opdateret min viden indenfor fx børnelitteratur.
Derfor har jeg deltaget i en del webinarer, så hørebøfferne på billedet er ikke fordi børnene forstyrrer - men det kommer helt sikkert til at ske den næste uges tid.
Derudover er planen, at gå lidt i dybden med nogle af vores digitale tilbud. Jeg kender de fleste, men der er et par stykker, der trænger til genopfriskning.

Hvad har jeg så lært ind til nu?

- At man faktisk godt kan få hverdagen til at fungere.
- At det er nemmere, end jeg troede at være hjemme på denne måde.
- At der er en grund til, at jeg ikke er blevet hverken pædagog eller lærer.
- At det er rigtigt, at mine kompetencer primært ligger indenfor dansk, historie og sprogfag.
- At jeg stadig ikke er ret god til at høre efter (podcasts og lydbøger, forstås).
- At mine børn synes jeg er mega-nederen, fordi jeg har hamstret. Bøger, altså. Så der står en hel proppet bærepose med bøger til dem og mig. Det er blandede bolcher i kategorierne fantasy, science fiction, sjov, fodbold, krimier, feel good og engelsk frilæsning.

Læst indtil videre:

Husets 9 årige:
Kasper Hoffs Doktor Z-serie. Det er en gakket fortælling om den skøre og meget distræte videnskabsmand Dr. Zakarov og de to drenge Viggo og Mylle.
Historierne er krydret med fantasy, spænding og hverdag.
Der er superfine illustrationer i bøgerne.

Enid Blyton - De 5 i den gamle ruin.
Bøgerne er genudgivet af forlaget Carlsen, med nye fine forside illustrationer, som giver et lidt mere nutidigt præg.
De er genoversat i 2013, men som husets yngste siger, så er det nok lidt urealistisk med teenagere, der aldrig bander eller svarer igen.

Husets 11 årige:
Der er lavet boganmeldelse af Philip Reeve’s Mortal Engines - de rullende byer.
Det er science fiction/steampunk, humor, action og eventyr - og så er den filmatiseret af Peter Jackson.

Husets frue:
Jeg selv er gået i gang med Pigen under træet af Sara Blædel, et herligt gensyn med Louise Rick.
Når den er læst færdig har jeg lovet at få læst Nevermoor 2 om Morrigan Crow, pigen der er født med en forbandelse der gør, at hun får skylden for alle ulykker i landet - og som om det ikke er nok, så skal hun dø på sin 11 års fødselsdag.

Bind 1-7 af Doktor Z findes både som e-bog og lydbog på eReolen. Her nedenfor har vi linket til e-bøgerne.
De fem findes også både som e-bog og lydbog. Vi har linket til bind 1-4 af lydbøgerne. Der er jo heldigvis mange i den serie.
Nevermoor 1 og 2 findes både som e-bog og lydbog, hvor vi her linker til lydbøgerne.
Pigen under træet af Sara Blædel findes desværre ikke på eReolen, men vi har linket til et podcastafsnit, hvor hun snakker om den nyeste bog om Louise Rick.

Bibliotekspersonalet bliver hver og især udfordret på forskellige måder, mens andre nyder at kunne besvare mails med benene oppe ;-)
Tjek eksemplerne ud på bibliotekets Facebook og Instagram.

Hav det godt derude og pas på hinanden!