Læs artikler fra danske medier hos Infomedia via Biblioteket

Infomedia er en kæmpestor artikelbase, der giver dig adgang til over 40 millioner artikler i danske aviser og fagtidsskrifter - samt deres net-udgaver.

Du kan få adgang til Infomedia på biblioteket (https://www.bibliotekerne.frederikssund.dk/e-materialer/infomedia), eller hjemmefra via Bibliotek.dk.

Infomedia har været på nettet i 30 år og blev grundlagt af bladhusene Politiken og Berlingske. Senere kom også de andre store bladhuse med, og Infomedia giver nu også adgang til artikler fra en lang række fagtidsskrifter. I dag er både trykte aviser og blade samt net-medier repræsenterede i basen.

Tips til søgning

I søgefeltet kan du skrive dine søgeord.
Infomedia finder herefter de artikler, der bedst matcher ordene.

Det er meget let at få et meget bredt søgeresultat, når man benytter Infomedia! Så benyt gerne flere søgeord, eller brug nogle af de mange begrænsningsmuligheder, som f. eks tidsbegrænsning, medietype eller avanceret søgning.

Visning af artiklerne

De artikler, du har lyst til at læse, kan du få vist på to forskellige måder:

• Den almindelige tekstversion uden illustrationer, der er velegnet til at printe.
  • En pdf-version med illustrationer, der er en identisk gengivelse af artiklen, som den blev bragt i avisen eller magasinet.

Hvilke medier dækker Infomedia?

Hvis du trykker på ’Hjælp’ og derefter ’Kildeinfo’, kan du se en samlet oversigt over alle de aviser, tidsskrifter og net-medier, som Infomedia dækker - og hvor langt de rækker tilbage i tiden.

Artiklen er låst – hvorfor nu det?

Mange af de artikler, der ligger bag "betalingsmuren" på avisernes net-udgaver, er som regel heller ikke tilgængelige via Infomedia.

Avisartiklerne dukker ganske vist op ved søgning i Infomedia, men de kan ikke læses.

Adgang hjemmefra via Bibliotek.dk

Selv om du ikke kan benytte Infomedia derhjemme, kan du alligevel få adgang til mange artikler, hvis du bruger den landsdækkende biblioteksbase Bibliotek.dk.

Når du søger i Bibliotek.dk, så søger du i alt, hvad der er udgivet i Danmark, og lidt til (også artikler). Hvis artiklen er tilgængelig, så vil der være mulighed for at trykke på linket ”Læs artiklen fra Infomedia”, så vil artiklens tekst poppe op i et nyt vindue – klar til at læse. For at det virker, så skal du være logget ind. Vejledning her: https://bibliotek.dk/da/overlay/help/43

Artikler, der ikke er tilgængelige, kan bestilles hjem i stedet.

Kontakt din lokale bibliotekar eller Biblioteksvagten, hvis du behøver hjælp.