Velkommen til dit selvbetjente bibliotek

I Frederikssund kommune har vi såkaldt åbne biblioteker i Jægerspris, Skibby og Slangerup.

Dit åbne bibliotek er en selvbetjeningsløsning, hvor der ikke er personale til stede. Du lukker dig selv ind på biblioteket. Gå til bibliotekernes åbningstider via dette link: Biblioteker | Frederikssund Bibliotekerne

Sådan bruger du det selvbetjente bibliotek
Du skal:
· Være indmeldt som låner (Er du endnu ikke oprettet som låner, så følg dette link: Ny låner).
· Have en pinkode på 4 cifre, som du får ved oprettelsen.
· Medbringe dit sundhedskort/lånerkort/App'en "Biblioteket".

Hvis du ikke er oprettet som låner kan du finde vejledning på hjemmesiden.

Se nederst på siden, hvordan du lukker dig ind på bibliotekerne i Jægerspris, Skibby og Slangerup.

Det registreres, hvem der lukker sig ind, og der er videoovervågning i dit selvbetjente bibliotek. Videooptagelserne opfylder reglerne i lovbekendtgørelse nr. 1190 om tv-overvågning og Lov om behandling af personoplysninger.

Luk ikke andre ind på dit sundhedskort.

Selvbetjening
Som låner i det selvbetjente bibliotek klarer du dig selv. Det betyder, at du selv låner, afleverer og henter bestilt materiale.

Lån
Når du låner på selvbetjeningsautomaten, skal du tjekke, at der står ”udlånt” ud for hvert enkelt materiale, du låner. Hvis materialet ikke er lånt rigtigt ud, vil gaten ved udgangen hyle.

Afhentning af bestilte materialer
Når du får besked om, at et bestilt materiale er klar til afhentning, har du samtidig fået oplyst et afhentnings-nummer. Alle materialer, der er klar til afhentning, står i nummerorden på reolen med bestilte materialer. Når du har fundet dit materiale, skal du huske at låne det på automaten.

Aflevering
Når du afleverer dine materialer på selvbetjeningsautomaten, er det vigtigt, at du følger instrukserne på skærmen. Tekst og pil i det grønne felt på skærmen viser, om du skal sætte materialet på hylderne eller lægge det i afleveringsboksen ved siden af selvbetjeningsautomaten. Aflevér kun ét materiale ad gangen.

Besked til personalet
Har du spørgsmål eller andre beskeder til personalet på dit lokalbibliotek, har du i Jægerspris og i Slangerup mulighed for at lægge en seddel i postkassen nær automaten. Så bliver du kontaktet snarest muligt. Bemærk, at du ikke kan betale gebyrer ved at smide penge i postkassen.

Du skal forlade biblioteket inden lukketid
Du vil blive advaret over højtalersystemet når biblioteket lukker. Alarmen sluttes til 10 minutter efter talevarslingen.

OBS: Vinduer må ikke åbnes, da dette vil aktivere alarmen.

Begrænset adgang ved arrangementer
Biblioteket forbeholder sig ret til at begrænse adgangen til biblioteket i den selvbetjente åbningstid, når der afholdes arrangementer.

Biblioteket er dit og mit
Husk at biblioteket er fælles ejendom. Hjælp os med at passe på biblioteket og vis hensyn til de andre besøgende. I tilfælde af hærværk eller utilsigtet opførsel fjernes pinkoden og dermed adgangen til biblioteket udenfor den bemandede åbningstid. Hærværk og tyveri anmeldes til politiet. Der må ikke drikkes alkohol på biblioteket. Husk adgang med dit sundhedskort/lånerkort er personlig, luk ikke andre ind.

Vi henviser til ordensreglerne som hænger på biblioteket.

Du kan stadig få hjælp af personalet
Det er stadig muligt at møde personalet og få hjælp. Tidspunkterne med betjening af personale står ved indgangsdøren til biblioteket og på bibliotekets hjemmeside.

Hvordan kommer jeg ind på Jægerspris Bibliotek?
Du skanner dit sundhedskort eller lånerkort ved kortlæseren, der er placeret ved indgangen til biblioteket. Derefter taster du din pinkode. Når døren går op kan du komme ind i foyeren.
Her skal du igen skanne kortet i kortlæseren ved døren ind til biblioteket og derefter taster du igen din pinkode på tastaturet for at kunne komme ind på selve biblioteket.

Indgang til Jægerspris Bibliotek

Hvordan kommer jeg ind på Skibby Bibliotek?
Du skanner dit sundhedskort eller lånerkort ved kortlæseren, der er placeret ved indgangen til biblioteket. Når døren går op, kan du komme ind i forgangen. Her skal du igen skanne kortet i kortlæseren ved døren ind til biblioteket og derefter taster du din pinkode på tastaturet for at kunne komme ind på selve biblioteket.

Skibby indgang

Hvordan kommer jeg ind på Slangerup Bibliotek?

Indgang Slangerup