Foto: Frihedsmuseets Arkiv.

På flugt for 80 år siden

Egedal Arkiver og Museum og Frederikssund Lokalhistoriske Arkiver er gået sammen om at mindes begivenhederne i oktober 1943. Med udgangspunkt i fortællinger om nogle af de jødiske familier, som boede i vores område, vil vi fortælle historien om at træffe valg for at redde livet.

Vores plakatudstilling handler om blandt andre Rosalie Elsass fra Frederikssund, der som 78-årig tog flugten til Sverige og Margot Nilsson fra Ølstykke, der flygtede til Danmark fra Tyskland i 1938 og måtte indgå to proformaægteskaber for at blive i landet.

Vi fortæller også historier om nogle af de jødiske landvæsenselever fra først og fremmest Tyskland, der i 1930´erne kom til gårde på egnen og arbejdede der, indtil de måtte tage flugten videre til Sverige.

Hugo og Else Singer boede hos familien Vanghøj på ”Gaskær” ved Jørlunde, og Werner og Renate Yael Braun måtte pludseligt forlade markarbejdet i Svestrup for at tage flugten på cykel gennem Frederikssund til Jægerspris, hvor de i første omgang blev skjult af børnehjemsforstander Signe Prytz.

Udstillingen kan ses fra 4. oktober til 30. november 2023 i Stenløse Kulturhus, Rådhustorvet 2, 3660 Stenløse, Jægerspris Arkiv, Møllevej 100, 3630 Jægerspris samt Frederikssund Arkiv, Jernbanegade 24, 3600 Frederikssund.