Line Jensen tegning af teenagere der bruger sociale medier

Teenagere deler da ikke nøgenbilleder?!?

Et foredrag med plads til dine indspark - i Cafe KOSMOS og i samarbejde med Frederikssund Bibliotek og Frederikssund Ungeråd.

”Jeg er blevet kaldt luder, klam og billig af alle dem, jeg stolede på. Men jeg ved i dag, at det, der skete, ikke var min egen skyld. Jeg gjorde ikke noget galt. Det gjorde til gengæld de, der filmede mig og delte mig imod min vilje.”

Ordene er 19-årige Lineas. Da hun var 15 år, havde hun sex med en fyr til en fest, og blev uden at vide det optaget og efterfølgende delt vidt og bredt på sociale medier. Hun er en af mange unge, der er blevet udsat for digitale krænkelser, en kriminalitetsform i stigning – og med alvorlige konsekvenser for den enkelte

Hver 20. gymnasieelev har indenfor det seneste år oplevet at få sine intime billeder delt online uden samtykke.

I foredraget tager 19-årige Linea og journalist Milla Mølgaard publikum med bagom fænomenet digitale krænkelser og giver et overblik over de dynamikker og kønsnormer, der får folk til at dele hinanden uden samtykke.

Spørgsmål der melder sig:
Hvilke konsekvenser har det for et menneske at miste kontrollen over sin krop på nettet?
Hvorfor bliver piger ofte dømt hårdere end drenge, når det sker?
Hvad siger loven?
Hvordan kan man som ung sende sin kæreste eller flirt et billede af sig selv på den sikreste måde?

Illustrationer: Line Jensen
Mere info: https://www.facebook.com/Min-teenager-deler-da-ikke-nøgenbilleder-101343948679974/

Entre: gratis
Kosmos gir kaffe/te

Håber vi ses 8/12 kl.15:30 i Cafe Kosmos.

Hilsen Cafe KOSMOS, Frederikssund Ungeråd og Frederikssund Bibliotek.