Kvinde med mobiltelefon.

Frederikssund Bibliotekerne modtager i 2024 puljepenge til digitalt projekt

Store dele af det private og offentlige Danmark er i en hastig digital transformation, men ikke alle er kommet med på toget. Det vil Frederikssund Bibliotekerne gøre noget ved.
  • "Nej, jeg er digitalt undtaget"
  • "Hvorfor kan jeg ikke betale med kontanter længere?"
  • "Jeg læser mine nyheder på Tiktok"

Digitaliseringsstyrelsen og KL estimerer, at omtrent 17-22 procent af den voksne befolkning er digitalt udsatte. Det er mange og det er et demokratisk problem i et meget digitalt samfund.

”Digital udsathed” er en fællesbetegnelse som dækker over folk med mindre, moderate til store udfordringer med det digitale. Nogle kan få hjælp fra deres umiddelbare netværk, mens andre kan blive helt isoleret. Digital isolation er farlig, fordi den begrænser mennesker i deres daglige liv og i deres adgang til viden. Denne tendens opleves af mange unge og nye voksne. Selvom samfundet kalder generationen for ”de digitalt indfødte”, så har de svært ved at skelne mellem viden og vås på de sociale medier.

I 2024 kommer Frederikssund Bibliotekerne til at lancere verdensmålsprojektet "Din Fremtid Nu". Det er et projekt, hvor biblioteket undersøger de muligheder, som samtaler, nærvær og litteratur har for at give digitalt udsatte de fornødne kompetencer til at klare fremtidens udfordringer.

I hjertet af projektet ligger begrebet Futures Literacy (fremtidslitterat). At være "fremtidslitterat" betyder, at man kan tilegne sig den nødvendige viden gennem læsning, lytning og fællesskaber til at mestre og beherske de udfordringer som ligger i vente i fremtiden.

Projektet ”Din Fremtid Nu” er gjort muligt gennem et tilskud på 378.660 kr. fra Slots- og kulturstyrelsens Udviklingspulje for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre og kører i halvandet år.