Mand Falder. Photo af Anne Wivel

Teater, musik & film

KUNST & MENTAL SUNDHED - FILMVISNING - MAND FALDER

08.11.23
Frederikssund Bibliotekerne og Parkteatret har fornøjelsen af at vise Anne Wivels dokumentar "Mand Falder". Filmen skildrer den danske maler Per Kirkebys kamp efter at han i 2013 pådrog sig en hjerneskade. I forlængelse af filmen kan du opleve en spændende samtale mellem formanden for Frederikssund Kunstforening og kommunens hjerneskadekoordinator. Samtalen modereres af Frederikssund Bibliotek.

Vil du være med til at snakke om, hvilken betydning kunsten har, samt hvordan det kan føles, når man pludseligt mister evnen til at udtrykke sig?

Parkteatret og Frederikssund Bibliotek tilbyder en aften, hvor vi med afsæt i kunstmaler Per Kirkebys historie dykker ned i livets udfordringer, når de rammer hårdt.

Før filmen indbyder vi til fællesspisning i Parkteatrets Café, hvorefter vi ser dokumentaren i biografsalen.

Efter visningen kan du opleve en faglig samtale mellem formanden for Frederikssund Kunstforening, Gitte Stagis, hjerneskadekoordinator for Frederikssund Kommune, Mette Lyskjær Jensen, og kulturformidler fra Frederikssund Bibliotekerne, Dennis Odgaard, om hjerneskade i relation til kunsten og i Frederikssund. Samtalen tager ca. 30-45 minutter. Der vil være mulighed for spørgsmål fra publikum.

Filmen varer 107 min og billetter købes her:

Link til Mand falder arrangement (filmen): https://billet.parkteatret.dk/billetter/1888/35678?org=174

Link til Mand falder fællesspisning (maden skal bestilles senest 1 uge før): https://billet.parkteatret.dk/billetter/1889/35680?org=174

Beskrivelse af filmen

Hvad sker der, når en verdenskunstner pludselig mister sine naturgivne evner? Filminstruktøren Anne Wivel har fulgt sin ven, maleren Per Kirkeby, på nært hold, efter at han faldt og slog hovedet.

Han havde tidligere overvundet følgerne af en hjerneblødning og to blodpropper, men faldet i 2013 resulterede i en hjerneskade, der forhindrede ham i at arbejde. Han havde ikke bare mistet sin førlighed, men også evnen til at genkende farver og sågar egne kunstværker.

Udover at fotografere var Anne Wivel også til stede som samtalepartner og fulgte Per Kirkeby, som kæmpede for at vende tilbage, idet han samtidig erkendte sine manglende fremskridt. For ham syntes der at være lang vej tilbage, for kunsten er jo ikke blot et spørgsmål om at kunne male noget kønt og vellykket, det væsentlige ligger i overskridelsen af den gode smag. Det var dette hug, maleren savnede.

I filmen møder vi foruden kunstneren, hans hustru, venner og samarbejdspartnere, men dens absolutte hovedperson er Per Kirkeby i et usædvanligt åbent møde med filminstruktøren Anne Wivel og hendes kamera. Alt - fra hverdagens genoptræning til følelsesladede indsigter - lægges nøgternt frem.