Foto af udvalgte deltagere på streamingnevent for Bibliotekernes Festival for historie.

Historiefestival: Når verden vendes på hovedet

Hvad skaber de store brud og omvæltninger? Bål, brand og krig er stof til gode historier, men hvad skaber det nye og overraskende blik på verden, der får mennesker til at vælge en ny retning? Er det de store personligheder, der fremprovokerer historiens spring og kolbøtter eller er det de pludselige revolutioner og katastrofer? Måske er det den gradvise udbredelse af nye ideer og religioner, der får hovederne til at snurre? Eller er det mødet med andre kulturer, der nu og i fortiden, vender alting på hovedet?

Det Kgl. Bibliotek og folkebibliotekerne vil i uge 47 tilbyde hybride arrangementer (streaming + fysisk) med nye aktuelle vinkler på historie og samfund.

Fra den 20-25. november 2023 kaster ”Bibliotekernes festival for historie” lys på de afgørende øjeblikke, der vendte verden på hovedet. På folkebiblioteker i hele landet kaster oplægsholdere et skarpt blik på fortiden og dens påvirkning af nutiden.

Lørdag den 25. november fra kl. 10-15.30 byder vi velkommen til en dag med fælleskab, aktiviteter, frokost og samtaler på storskærm med væsentlige personligheder som tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen, forfatter Casper Eric og forsvarsakademiets Peter Viggo Jakobsen. På tapetet er emner som afvigere og normalitet, Den Kolde Krig (og dens tilbagevenden) og meget mere. Samtalerne er gratis, hvis du har billet, så husk at tilmelde dig.

Lørdag den 25. november kan du deltage på Frederikssund Bibliotek og fysisk møde lokalhistorisk arkivar Anne-Marie Jørgensen og historiker Christian Aagard (forfatter til bogen "Bombemål Shellhuset og katastrofen ved Den Franske Skole".

Live i stuen

En stribe af landets museer vil over fem dage byde ind med deres bedste oplægsholdere til Live i stuen. I toget, hjemme eller på biblioteket kan du være med, når der sendes live fra biblioteker over hele landet. Følg med på historiefestival.dk og på Facebook.

Sådan får du mere at vide

Vil du vide mere om festivalen kan du følge med på Historiefestival.dk. Her kan du kan orientere dig i det landsdækkende program og læse mere om aktiviteterne