Gratis - kræver tilmelding.
Lokalitet
Kulturhuset Elværket

Per Stig Møller og Hannah Lie - når historien misbruges

24.11.22
”Når historien misbruges” er en temadag om pressecensur, historiebrug, manipulation og de tavses (f.eks. kvindernes) historie.

Kom forbi Kulturhuset Elværket d. 24.11.22, når Frederikssund Bibliotekerne afholder historiefestival.

Samtale, mad og quiz

Vi indleder aftenen kl. 16-17 med en litterær samtale mellem forfatter Hannah Lie, tidligere udenrigsminister Per Stig Møller og ph.d. og dr.phil. i litteratur Benjamin Boysen om Hannah Lies bog ”Vejrhanen – Malthe Bruuns rejse”. Bogen handler om den landsforviste geograf Malthe Bruuns deroute fra respekteret geograf i Danmark til et liv i eksil i 1800tallets Paris – udvist pga. majestætsfornærmelse.

Efter samtalen vil der være booktalk om forskellige bøger, mytequiz (med præmier!) og let forplejning, indtil vi kl. 18 livestreamer fra Det Kongelige Bibliotek.

Efterfølgende livestreamprogram

18:00–18:30 Samtale med kønsforsker Jytte Nielsen, Det Kgl. Bibliotek. Moderator Jan M. Johansen, Roskilde Bibliotekerne.

18:30-19:00 Pause.

19:00-20:00 Debat med Anna Libak og Gry Jexen. Moderator Jan M. Johansen, Roskilde Bibliotekerne.

20:00-20:30 Spørgsmål fra bibliotekerne.

Temadagen afholdes i et bredt bibliotekssamarbejde, der også involverer Det Kongelige Bibliotek.

Deltagelse er helt gratis, men kræver tilmelding.

Arrangementet foregår i Kulturhuset Elværket.