Forfatterbesøg på to folkeskoler

Det var med stor glæde, at Frederikssund Bibliotekerne i starten af marts kunne give besked til lærerne fra to af kommunens skoler om, at børnebiblioteket har fået tilskud til at gennemføre to spændende forfatterbesøg i april måned.

Det er Statens Kunstfond der gennem puljen ”Levende litteraturmøder for børn og unge” har givet et tilskud på i alt 12.000 kr. til forfatterbesøg.

Lise Villadsen

Nu kan alle eleverne fra overbygningen på Trekløverskolens afd. Marienlyst d. 12. april 2014 møde forfatter Lise Villadsen til en spændende samtale om hendes forfatterskab. Eleverne har sammen med deres lærere arbejdet med udvalgte værker fra Villadsens forfatterskab, både som tekst og lyd og eleverne har forberedt spørgsmål, som de kan stille forfatteren ved mødet.

Lise Villadsen tager eleverne med på en rejse tilbage i tiden og fortæller om at være en skrivende, umulig teenager. Og så rejser vi ind i værkerne: Vi skal til Florida med ungdomsthrilleren Byttedyr og opleve, hvad ondskab og upålidelige fortællere kan, og vi skal ind og ud af ensomheden i De sorte hullers klub. Lise sætter særligt fokus på et sanseligt værk. Eleverne inddrages gennem spørgsmål – meget gerne begge veje.

Lise Villadsen (1985) er forfatter til en række populære og anmelderroste romaner for unge, der med varme og humor tager fat på aktuelle temaer fra dansk ungdomsliv.

Michael Kamp

Når det kommer til opnåelige drømme, så går de nu - den 25. april - i opfyldelse for en forventningsfuld gruppe elever fra Basen på Fjordlandsskolens afd. Skuldelev. Eleverne får nemlig besøg af forfatter Michael Kamp, hvis bøger har vakt stor læseglæde blandt eleverne, som derfor havde et kæmpestort ønske om at møde manden bag bøgerne. Nu bliver ønsket opfyldt med hjælp fra biblioteket og Statens Kunstfond.

Tak til Kunstfond

Kulturformidler Christine Mossing fra Frederikssund Bibliotekerne udtaler: ”Jeg er utroligt glad for, sammen med de engagerede lærere på skolerne, at kunne være med til at gøre litteraturen levende for børn og unge i kommunen. Stor tak til Statens Kunstfond, for at gøre disse forfatterbesøg mulige”.

SKF logo black CMYK