Garmanns hemmelighed udstilling med telt og skov.

Hemmeligheder på Jægerspris Bibliotek

På Jægerspris Bibliotek er der den 12. april 2024 sat en flot og spændende udstilling op ud fra den norske forfatter Stian Holes vidunderlige billedbog ”Garmanns hemmelighed”.

Udstillingen ”Garmanns hemmelighed” rejser rundt i Danmark og er nu sat op på Jægerspris Bibliotek. Det er en yderst populær udstilling, da den både kan opleves af børn og deres voksne.

Klasser på besøg

Der knytter sig et skoleforløb for 1.- 4. klasse til udstillingen og de første klasser fra Jægerspris Skole har allerede booket tid til at komme på besøg til workshops i udstillingen.

Når skoleklasserne kommer er det forfatter, Stian Holes særlige fortællekunst i ord og billeder, som er omdrejningspunktet for workshoppen – tilpasset hvert enkelt klassetrin.

I skovens dybe stille ro

Forfatter Stian Hole er kendt for sine farverige og poetiske billedbøger og illustrationer. Billedsiden er ofte collager – og det gør sig også gældende med denne bog.

”Garmanns hemmelighed” er en sanselig billedbog, fortalt af drengen Garmann. Drengen har et hemmeligt sted i skoven sammen med sin gode ven Johanne, og det er netop dette hemmelige sted, der kan opleves i udstillingen.

Bag birketræer dukker en nedstyrtet rumraket frem – og i træerne sidder nogle af skovens dyr. Det er muligt at slå sig ned blandt træerne, på træstammerne, i græsset eller inde i rumraketten – og læse, lege eller bare være.

Åben for alle

”Vi glæder os rigtig meget til at byde familier og skoleklasser velkomne i udstillingen”, udtaler børnebibliotekar Helene Andersen.

Hun gør samtidig opmærksom på, at alle som er lånere i Frederikssund Kommune kan komme ind på biblioteket, også uden for den betjente åbningstid, og opleve udstillingen til og med juli 2024.

Fang fortællingen

Udstillingen er en del af projektet ”Fang fortællingen”, som er en samling af litterære udstillinger for børn, skabt af danske folkebiblioteker i samarbejde med professionelle udstillingsdesignere. Denne udstilling stammer fra Ålborg bibliotekerne.