Clara og Zander var med til at plante.

Elever plantede 800 træer

Fredag plantede borgmester Tina Tving Stauning og en horde af elever fra Marienlystskolen, U-Nord og Frederikssund Gymnasium en hel lille skov. Også Clara og Zander fra 1.g STX var med til at plante de 800 træer på CAMPUS Frederikssund.

De synes, at det er en god ide, at der bliver plantet en skov på CAMPUS. Det er godt, at der kommer noget nyt og at der er noget at kigge på. Og så er det også godt for biodiversiteten. Faktisk måtte der gerne være endnu mere skov, siger de.

De 800 træer, der blev plantet i Lær-Forstå-Gro-projektet er en såkaldt Miyawaki skov. Her lægges der vægt på, at der er en god symbiose mellem høje og lave planter. F.eks. blev der plantet hyld og kvalkved ved siden af højere arter.

Miyawaki-skoven tænkes i lag og man skaber de bedste forudsætninger for, at en skov kan vokse sig stor og stærk så hurtigt som muligt og med størst mulig variation. Det sker ved at skabe optimale vækstbetingelser og være strategisk i sit plantevalg. Skoven er ikke kæmpestor, men bidrager alligevel gennem rig variation til Frederikssund Kommunes biodiversitet.

Gennem projektet lærer eleverne om biodiversitet, biologi og bæredygtighed, samt at omsætte teori til handling.

Skoven finansieres gennem puljemidler søgt af Frederikssund Bibliotekernes Campus-vejleder hos Slots- og Kulturstyrelsen, som en del af projektet Lær-Forstå-Gro, der f.eks. også arrangerer byttemarkeder og besøg af forfattere, der skriver om natur/klima.

Hele projektet har kun været muligt gennem støtte fra Slots- og Kulturstyrelsen, Frederikssund Kommunes Biodiversitetspulje og Nordeafonden.

Projektet er en del af bibliotekernes debatskabende og oplysende virke.