Fra venstre: Sinus Steensgaard Jensen (10 år) fra Frederikssund. Rumforsker Anja C. Andersen. Valdemar Lauge Pedersen (10 år) fra Slangerup.

Kendt kvindelig forsker giver stafetten videre i Elværket

Den kendte forsker Anja C. Andersen begejstrede lørdag den 24. februar i Kulturhuset Elværket. Med en kombination af dybdegående indsigt og humor tog rumforskeren sit publikum med på en rejse fra Solsystemet til de fjerneste galakser. Big Bang, meteoritter, mørk energi og tyngdebølger blev udforsket med en entusiasme, der sendte tilhørernes nysgerrighed på rumfart.

Vidste du fx, at når rumstøv laver nullermænd, så bliver de nullermænd til planeter?

Hvis du svarer JA! så var du måske en af de heldige, der var med til det udsolgte foredrag med astronom og astrofysiker Anja C. Andersen sammen med Frederikssund Bibliotekerne.

Hele Elværket blev nemlig transporteret ud til det yderste af vores galakse, hvor Anja præsenterede publikum for seje rum-fakta, som f.eks. at månen bevæger sig væk fra os med én cm hvert år, at kvinder egner sig fysisk bedst til at være astronauter, at sandet på månen kan sammenlignes med klistret, kogt ris, og at Andreas Mogensen bruger VR-briller, når han motionstræner ude i rummet.

Efterfølgende var der mange nysgerrige spørgsmål fra salen. Der var kloge børn, som bl.a. stillede Anja meget gode og svære spørgsmål, f.eks. spurgte de til ormehuller, sorte huller, strømforsyning fra rummet, hvorfor galakserne ser flade ud, og om der stadig er storme på Jupiters overflade.

Spørgerunden trak ud og de sidste tilbage var så heldige, at de fik taget billeder sammen med Anja C. Andersen og fik hendes autograf.

Blandt de heldige var bl.a. Valdemar og Sinus, der fik et tip om, at hvis man er særligt interesseret, så kan man blive studerende for en dag på Niels Bohr Instituttet inde hos Anja og de andre astrofysikere.

Nu vil tiden vise, om Anja har givet stafetten videre til nogle børn fra Frederikssund og Slangerup. For hendes egen interesse for astronomi startede allerede, da hun var på alder med Valdemar og Sinus, hvor hendes fysiklærer i 7. klasse åbnede hendes øjne for verdensrummet.

Udover at være forsker, så har Anja skrevet en lang række bøger om universet. Så hvis du vil vide mere om rummet eller gik glip af foredraget, så kom ned på dit lokale bibliotek og lån fx ”Det Gådefulde Univers” af Anja C. Andersen eller ”Anja C. Andersen fortæller om big bang, rummissioner og liv på Mars”.

Det var Frederikssund Bibliotekerne, der havde inviteret 120 børn og voksne til en oplevelsesrig dag med universet som omdrejningspunkt.

Elværket foredrag