Keld Conradsen fotograferet af Kåre Viemose/collage fra litteratursiden.dk

Keld Conradsen vinder DR Romanprisen 2023

Keld Conradsen har modtaget DR Romanprisen 2023 for sin roman ’Byen og havet’. Det er en anerkendelse, der kommer efter romanen har erobret mange læserhjerter i landets DR Romanklubber med sin gådefulde fortælling om venskab, akademiske skandaler, familietragedier og jordens geologiske mysterier.

Byen og havet er en dybdegående og tankevækkende roman, der sender læserne på en tankerejse gennem tre årtier af Aarhus' historie. Centralt i fortællingen står hovedpersonen, en mand hvis navn vi aldrig får at vide, som modtager en kasse fyldt med gamle breve fra tanten til hans gamle ven, Arvid. Brevene, som viser sig at være fra Arvids mors studiekammerater, kaster lys over Arvids mystiske forsvinden, hans mors tragiske selvmord og en skjult videnskabelig skandale.

Keld Conradsen har i 'Byen og havet' formået at indflette mange lag i fortællingen. Han skaber et plot, der væver mellem forskellige tidslinjer, brevene fra 60'erne, minderne fra 80'erne og nutidens hverdag, hvilket er dygtigt sat op. Sproget og fortællingen glider, ligesom en båd, der for fulde sejl skærer igennem vandet.

Litteratur og geologi

Bogen er blevet rost for sin evne til at skabe et levende, atmosfærisk billede af Aarhus og sit nørdede dyk ned i geologiens verden.

I 'Byen og havet' fungerer geologien både som metafor og som et konkret element i fortællingen. Det er et udforskende blik på menneskets forhold til tiden og på, hvordan vores egne liv og oplevelser er en del af en større historie, der strækker sig langt ud over vores egen levetid.

Hovedpersonens undersøgelser af geologien bliver en spejling af hans egen søgen efter forståelse af fortiden, som han forsøger at afdække gennem de gamle breve og hans egne erindringer. På den måde bruger Conradsen geologien til at belyse kompleksiteten af menneskelige relationer og vores forsøg på at forstå os selv og vores plads i verden.

Om DR Romanprisen

DR Romanprisen er en dansk litteraturpris, der blev indstiftet i 1999. Den uddeles årligt af Danmarks Radio til en dansk roman. Prisen går til en bog, der begejstrer læsere, og den er derfor særlig unik, fordi det er bibliotekernes mange romanlæseklubber, der afgør, hvilken bog der vinder.

De nominerede vælges i et samarbejde mellem DR, Litteratursiden og bibliotekerne. De seks romaner er blevet debatteret i bibliotekernes mange romanlæseklubber i løbet af det sidste halve år, før de træffer deres endelige beslutning om vinderen.

Med sin sejr er Keld Conradsen i fornemt selskab. Tidligere vindere tæller prominente navne som Kirsten ThorupJakob EjersboSissel-Jo Gazan og Christian Jungersen

Fotograf: Kåre Viemose

Oprindeligt skrevet af Nadja Agerbak, Litteratursiden.