Kickstart dine gode læsevaner

Hvert år ligger Miguel de Cervantes og Shakespeares dødsdage dato til en hyldest til litteraturen på Verdens Bogdag, som i år er søndag den 23. april.

Dagen skal skabe opmærksomhed om bogen som en vigtig kilde til dannelse, viden, tolerance og forståelse. Desværre bliver de fleste af os i dagligdagen draget af videoindhold med hunde der snubler og katte der hopper via skærmenes lette tilgængelighed. Som modgift få du her 4 tips til at kickstarte dine gode læsevaner.

Sænk ambitionsniveauet

Lad være med at have for høje forventninger til din læsning i begyndelsen. Spørg evt. din bibliotekar, om noget let at starte med. Noget der kan fange din interesse.

Giv dig selv lov til at læse noget kort og overskueligt, som der er okay sandsynlighed for, at du kommer i mål med. Så kan du altid skrue op for ambitionsniveauet, når du er blevet fanget af fiktionens verden.

Læs kun bøger, du gider

Livet er for kort til at insistere på at læse bøger til ende, hvis de ikke pirrer vores interesse eller beriger os. Nøglen er at stoppe tidligt og uden skam.

Giv bogen 50-100 sider og vurder så, om det er værd at fortsætte. Hvis bogen ikke formår at fange dig, så sig farvel og gør plads til en ny og fascinerende bog.

Læg telefonen væk

Mobilen kan være et fremragende værktøj til at indgå i litterære fællesskaber på f.eks. Instagram, BookTok og Goodreads, der for alvor kan sparke din læsning i gang og holde dig til ilden.

Men mobilen er også en tidsrøver. Selv de mest standhaftige læsere kender dét nok: Telefonen bipper eller bimler, og opmærksomheden ryger. Øv dig i at lægge telefonen udenfor række- og hørevidde, og hvis det er for svært, så sæt den på ”forstyr ikke”, læs i ti minutter, tjek hvad der skal tjekkes, og gør det samme, indtil ti minutter telefonfri ikke er et problem.

Hjernen er en muskel, der skal trænes, ligesom koncentrationen.

Brug læsningen som et frikvarter

Når du læser, kan du glemme alt om dagligdagens bøvl og få et åndehul, hvor du bliver grebet af noget andet end dine egne tanker.

Læsning kan foregå alle steder og bringer dig automatisk til nye steder - måske ser du ovenikøbet din egen verden på ny. Karen Blixen fangede det tidligt: ”Poesien er en stor og lykkelig magt i livet og hjælper os til at bære hverdagens genvordigheder”. Planlæg evt. dit frikvarter.